Mentalisering i dagtilbud og skole
397,50 kr
Udsolgt
ISBN
9788771601190
Hvorfor har vi brug for at mentalisere i dagtilbud og skole? Og hvordan kan mentalisering helt konkret inddrages i pædagogens og lærerens praksis? Det giver psykolog Maja Nørgård Jacobsen et kvalificeret bud på med denne bog. Bogen beskriver – med en solid, teoretisk forankring – den afgørende rolle, mentalisering spiller i barnets udvikling, læring og trivsel, og tilbyder en bred vifte af håndgribelige værktøjer, der kan anvendes i det mentaliserende arbejde med børn og unge.
Når man mentaliserer, reflekterer man over og sætter ord på de indre mentale
tilstande, der ligger bag en given adfærd. Det handler populært sagt om at se den anden indefra og sig selv både udefra og indefra. Dermed er grobunden hos den professionelle også lagt for bedre at kunne regulere sig selv følelsesmæssigt i samspillet med børn og unge. Bogen behandler, hvordan mentalisering er nært forbundet med begreber som empati og anerkendelse, ligesom den beskriver, hvordan mentalisering er beslægtet med ICDP.
Bogens kapitler er inddelt efter barnets alder, fra vuggestue til udskoling, hvilket gør det let for fagpersoner og studerende inden for den pædagogiske verden at orientere sig ud fra deres specifikke fagområde. Bogens afsluttende del giver redskaber til, hvordan mentalisering kan inddrages i den professionelles selvrefleksion og i den kollegiale sparring.
På bogens hjemmeside, www.dafolo.dk/mentalisering, kan du finde figurer og redskaber fra bogen.
Når man mentaliserer, reflekterer man over og sætter ord på de indre mentale
tilstande, der ligger bag en given adfærd. Det handler populært sagt om at se den anden indefra og sig selv både udefra og indefra. Dermed er grobunden hos den professionelle også lagt for bedre at kunne regulere sig selv følelsesmæssigt i samspillet med børn og unge. Bogen behandler, hvordan mentalisering er nært forbundet med begreber som empati og anerkendelse, ligesom den beskriver, hvordan mentalisering er beslægtet med ICDP.
Bogens kapitler er inddelt efter barnets alder, fra vuggestue til udskoling, hvilket gør det let for fagpersoner og studerende inden for den pædagogiske verden at orientere sig ud fra deres specifikke fagområde. Bogens afsluttende del giver redskaber til, hvordan mentalisering kan inddrages i den professionelles selvrefleksion og i den kollegiale sparring.
På bogens hjemmeside, www.dafolo.dk/mentalisering, kan du finde figurer og redskaber fra bogen.
Forfatter | Maja Nørgård Jacobsen |
---|---|
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Danmark, Førskoler og børnehaver, Grundskoler og skoler for mellemtrinnet, Kognitiv psykologi |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 1. jul. 2015 |
Sideantal | 182 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 11 |
Vægt | 440 |
Første udgave | 2015 |
Oplagsdato | 1. jul. 2015 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Relationsprofessionsserien |
ISBN-13 | 9788771601190 |
ISBN-10 | 8771601198 |
EAN | 9788771601190 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |