Oplysning - uden autoritet
Det pædagogiske felt er blevet en kampplads
– både i og uden for institutionernes mure
Gymnasiereformen af 2005 er en del af denne kampplads. Pædagogik og læring begrænser sig ikke længere til det, der sker inden for skolens mure – det har også betydning for verden uden for; for politik, økonomi, arbejdsliv og individualitet.
Det er vigtigt at forholde sig til pædagogik som en praktisk vidensform, der tager sit udgangspunkt i begreber som oplysning, dannelse, læring, faglighed og viden.
I Oplysning – uden autoritet diskuterer forfatteren, hvordan og hvorfor vi ikke længere kan tale om et alment perspektiv for vores viden og dannelse – og derfor er den grundlæggende udfordring at skabe en pædagogik, hvor man kan oplyse og uddanne elever uden at have entydige mål for undervisningen.
Udgangspunktet er det moderne samfund, hvor vi ikke længere kan adskille verden i vidensfelter – alle fag og emner overlapper i dag hinanden.
Med fokus på de gymnasiale uddannelser viser forfatteren, hvordan der er brug for ændringer i vores forståelse og strukturering af vor tids undervisning og faglighed.
Bogen retter sig mod lærere, elever, forældre og alle andre, der har interesse for de gymnasiale uddannelser
Carl Steen Pedersen er mag.art. og lektor og har skrevet bøger om artikler om litteratur, filosofi, pædagogik og teknologi.
Undertitel | Et perspektiv på dannelse, læring, faglighed og viden i de gymnasiale uddannelser |
---|---|
Forfatter | Carl Steen Pedersen |
Forlag | Frydenlund |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Danmark, Videregående skoler |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 1. okt. 2009 |
Sideantal | 149 |
Bredde | 150 |
Højde | 220 |
Dybde | 10 |
Vægt | 238 |
Første udgave | 2009 |
Oplagsdato | 1. okt. 2009 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788778878212 |
EAN | 9788778878212 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |