Petö-pædagogikken i fokus
50,00 kr
500
ISBN
9788790306076
Petö-pædagogikken er et bud på en struktureret indlæringsmetode, der integrerer behandling og undervisning af børn med bevægelseshandicap. Arbejdet tilrettelægges ud fra en holistisk tankegang, et helhedssyn, der med udgangspunkt i barnets potentialer og aktive medvirken har til formål at udvikle barnet motorisk, sprogligt, intellektuelt og socialt. Barnet er i fokus, og de involverede fagpersoner og forældre mødes i et tværfagligt samarbejde, hvor tværfagligheden styrker fagligheden.
I midten af 80'erne blev der for alvor taget initiativer til at arbejde efter Petö-metoden i Danmark. Flere fagfolk på skoler og institutioner har ladet sig inspirere og en forældreorganisation er kommet til.
I temahæftet ""Petö-pædagogikken i fokus""(1997) har Videnscentret samlet erfaringer og resultater med metoden i Danmark. Hæftet bringer bl.a. eksempler på Petö-inspireret pædagogik med det mål at vise, at metoden ikke består at et sæt ufravigelige regler og aktiviteter, men kan videreudvikles og tilpasses det enkelte lands, den enkelte praksis' og det enkelte barns behov og muligheder.
Hæftet indledes med en teoretisk indføring i Petö-pædagogikkens tankegang og metode. Herefter følger en række artikler med eksempler på fagfolks og forældres konkrete erfaringer med Petö-inspireret pædagogik. Sidst i hæftet findes et afsnit med nyttige adresser, litteratur mv.
""Petö-pædagogikken i fokus"" er tænkt som inspiration for fagfolk og forældre i det daglige arbejde med børn med bevægelseshandicap og samtidig som inspiration til videreudvikling af metoden.
I midten af 80'erne blev der for alvor taget initiativer til at arbejde efter Petö-metoden i Danmark. Flere fagfolk på skoler og institutioner har ladet sig inspirere og en forældreorganisation er kommet til.
I temahæftet ""Petö-pædagogikken i fokus""(1997) har Videnscentret samlet erfaringer og resultater med metoden i Danmark. Hæftet bringer bl.a. eksempler på Petö-inspireret pædagogik med det mål at vise, at metoden ikke består at et sæt ufravigelige regler og aktiviteter, men kan videreudvikles og tilpasses det enkelte lands, den enkelte praksis' og det enkelte barns behov og muligheder.
Hæftet indledes med en teoretisk indføring i Petö-pædagogikkens tankegang og metode. Herefter følger en række artikler med eksempler på fagfolks og forældres konkrete erfaringer med Petö-inspireret pædagogik. Sidst i hæftet findes et afsnit med nyttige adresser, litteratur mv.
""Petö-pædagogikken i fokus"" er tænkt som inspiration for fagfolk og forældre i det daglige arbejde med børn med bevægelseshandicap og samtidig som inspiration til videreudvikling af metoden.
Undertitel | en præsentation af metoder, erfaringer og resultater af arbejdet med Petö-pædagogik i Danmark |
---|---|
Forlag | Videnscenter for Bevægelseshandicap |
Indbinding | Hæftet |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 7. aug. 2000 |
Sideantal | 81 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 7. aug. 2000 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788790306076 |
ISBN-10 | 8790306074 |
EAN | 9788790306076 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |