Social kapital

Af: Gert Tinggaard Svendsen;Gunnar Lind Haase Svendsen
260,00 kr
På lager
ISBN
9788741250175
Danmark er som en humlebi, der i teorien ikke kan flyve, men gør det alligevel. Den offentlige sektor er enorm, skatterne er tårnhøje og de økonomiske incitamenter svage. Alligevel hører vi sammen med de øvrige skandinaviske velfærdsstater til blandt verdens rigeste lande. Hvorfor?   Svaret kunne være ”social kapital”, dvs. summen af det ofte helt uformelle samarbejde, der finder sted dagligt på kryds og tværs borgerne imellem og som bygger på tillid og fælles normer opbygget over generationer. Mistillid og kontrol skaber bureaukrati og koster penge. Et velfungerende civilsamfund derimod, som alle føler sig ansvarlige for, er en produktiv kraft, der gør samfundet mere smidigt og effektivt.   Social kapital er den første danske introduktion til et begreb, der i disse år får stadig mere international opmærksomhed inden for både økonomisk teori og samfundsvidenskaberne generelt. Bogen afdækker begrebets rødder og gennemgår de forskellige teoretiske tilgange til feltet – fra Bourdieu og Coleman til Robert Putnam – og viser med en række konkrete eksempler fra bl.a. andelsbevægelsen og sports- og idrætsbevægelserne, hvordan social kapital har udgjort en afgørende produktionsfaktor i det danske samfund.
Specifikationer
Undertitel En introduktion
Forfatter Gert Tinggaard Svendsen;Gunnar Lind Haase Svendsen
Forlag HansReitzels
Indbinding Hæftet
Thema koder For universitetsuddannelse, Sociologi og antropologi
Varegruppe Samfund, div.
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 28. sep. 2006
Sideantal 208
Bredde 142
Højde 220
Dybde 16
Vægt 326
Første udgave 2006
Oplagsdato 28. sep. 2006
Oplag 1
Udgave 1
ISBN-13 9788741250175
ISBN-10 8741250176
EAN 9788741250175
Sprog dan
Orignalsprog dan
Omslagsgrafiker Sune Kliborg Lynge
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.