Sociale entreprenører
237,50 kr
Udsolgt
ISBN
9788741251820
Entreprenørskab er en drivkraft inden for alle sektorer af samfundet; men det er påfaldende hvor lidt systematisk viden, vi har om de personer og institutioner som fornyer velfærdsstaten: De sociale entreprenører. Bogen er en introduktion til et felt, som aktuelt nyder stor interesse på uddannelsesinstitutioner, samt blandt praktikere og forskere inden for det sociale område.
Bogen indledes med at belyse hvorledes nyere teorier om politiske, civile og sociale entreprenører forholder sig til klassiske teorier om entreprenørskab. Hvordan adskiller sociale entreprenører sig fra andre typer af entreprenørskab?
Er det samme fænomen, eller må der særegne teorier og forståelser til, før vi kan danne os et overblik over de sociale fornyeres virke? Første del fokuserer på forskellige fortolkningsrammer for den betydning entreprenører og sociale innovatører har i et moderne netværkssamfund. En særlig problemstilling er de sociale entreprenørers motiver. Reagerer de først og fremmest, fordi de kan se en mulighed for egennytte, eller er de drevet af vilde ideer, værdier og andre tilskyndelser end det rationelle aktørmotiv? Nyere forskning i social kapital- og netværksteori inddrages, og det diskuteres, hvordan europæisk og amerikansk forskning i socialt entreprenørskab adskiller sig på en række væsentlige områder.
Anden del introducerer og diskuterer en række nationale og internationale cases, eksempler og forskningsresultater. I forlængelse af den teoretiske gennemgang i første del lægges nu særlig vægt på at belyse socialt entreprenørskab i produktion af sociale serviceydelser og frivilligt socialt arbejde. Forskningsresultaterne bygger bl.a. på den hidtil mest systematiske og omfattende forskning på europæisk plan. Undersøgelsen er gennemført af EMES-netværket, der er et samarbejde mellem forskere i 15 europæiske lande.
Undertitel | En kritisk indføring |
---|---|
Forfatter | Lars Hulgård |
Forlag | HansReitzels |
Indbinding | e-bog (pdf-format) |
Thema koder | For universitetsuddannelse, Sociologi og antropologi |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 5. jun. 2008 |
Sideantal | 259 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2007 |
Oplagsdato | 5. jun. 2008 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788741251820 |
ISBN-10 | 8741251820 |
EAN | 9788741251820 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Omslagsgrafiker | Camilla Jørgensen |
Illustreret i farver/sh | Nej |