Sprogvejlederen
370,00 kr
På lager
ISBN
9788772815022
Sprogvejlederen giver kvalificeret inspiration til det konkrete arbejde med at udvikle det sproglige miljø i børnenes hverdagsliv.
I bogen behandles sprogudvikling og sprogstimulationen både almenpædagogisk og specialpædagogisk – som to sider af samme sag. Beskrivelsen af årsager til sproglige vanskeligheder, de sproglige vanskeligheders fremtrædelsesformer og de efterfølgende eksempler på specialpædagogiske tiltag giver således yderligere inspiration og viden, der kan anvendes i almenpædagogikken. Bogen dækker blandt andet emnerne:
Den normale sprogudvikling
Sprogvanskeligheder – definitioner og kortlægning
Tilrettelæggelse af gode sprogmiljøer
Specialpædagogiske tiltag
Tosprogede børns og unges sprog og læsning
Digitale undervisnings- og hjælpemidler
Bogen henvender sig til alle, der har interesse i og beskæftiger sig med børns sprog- og læseudvikling. Den vil desuden bidrage til sprogvejlederes og sprogpædagogers arbejde med at kvalificere det sproglige miljø i dagtilbuddene og det specifikke arbejde med de børn i dagtilbud og indskoling, der har brug for en særlig målrettet sprogpædagogisk indsats.
Se indholdsfortegnelse, forord og introduktion til bogen
Om serien Sprog, udvikling og læring
Bogen er den tredje i serien Sprog, udvikling og læring. Serien sætter fokus på nogle vigtige problemstillinger i det spændende arbejde med børns sproglige læring og giver de voksne et godt fundament at arbejde ud fra.
Serien ser på sprog ud fra flere forskellige perspektiver og indeholder såvel teoretiske som praktiske udgivelser. Bøgerne i serien henvender sig til pædagoger i daginstitutioner, dagplejere, pædagogiske konsulenter på 0-6-års-området, lærere i indskolingen og talehørelærere samt studerende på pædagogiske grund-, videre- og efteruddannelser.
I serien er udkommet I begyndelsen er sproget - antologi om børns sprogudvikling (redigeret af Lotte Salling) og Hvad lærer børn når de fortæller? Børns læring gennem narrativ praksis (Liv Gjems)
Forfattere: Bredtvet kompetencesenter: Unni Espenakk, Jørgen Frost, Bjørgulv Høigaard, Marianne Klem, May-Britt Monsrud og Ernst Ottem Institutt for spesialpedagogikk: Erna Horn, Marianne Klem og Anne-Lise Rygvold Lesesenteret: Liv Engen Statped Vest: Hildbjørg Helle Øvrige: Torhild Kausrud, Marit Molund Koss og Turid Utgård
I bogen behandles sprogudvikling og sprogstimulationen både almenpædagogisk og specialpædagogisk – som to sider af samme sag. Beskrivelsen af årsager til sproglige vanskeligheder, de sproglige vanskeligheders fremtrædelsesformer og de efterfølgende eksempler på specialpædagogiske tiltag giver således yderligere inspiration og viden, der kan anvendes i almenpædagogikken. Bogen dækker blandt andet emnerne:
Den normale sprogudvikling
Sprogvanskeligheder – definitioner og kortlægning
Tilrettelæggelse af gode sprogmiljøer
Specialpædagogiske tiltag
Tosprogede børns og unges sprog og læsning
Digitale undervisnings- og hjælpemidler
Bogen henvender sig til alle, der har interesse i og beskæftiger sig med børns sprog- og læseudvikling. Den vil desuden bidrage til sprogvejlederes og sprogpædagogers arbejde med at kvalificere det sproglige miljø i dagtilbuddene og det specifikke arbejde med de børn i dagtilbud og indskoling, der har brug for en særlig målrettet sprogpædagogisk indsats.
Se indholdsfortegnelse, forord og introduktion til bogen
Om serien Sprog, udvikling og læring
Bogen er den tredje i serien Sprog, udvikling og læring. Serien sætter fokus på nogle vigtige problemstillinger i det spændende arbejde med børns sproglige læring og giver de voksne et godt fundament at arbejde ud fra.
Serien ser på sprog ud fra flere forskellige perspektiver og indeholder såvel teoretiske som praktiske udgivelser. Bøgerne i serien henvender sig til pædagoger i daginstitutioner, dagplejere, pædagogiske konsulenter på 0-6-års-området, lærere i indskolingen og talehørelærere samt studerende på pædagogiske grund-, videre- og efteruddannelser.
I serien er udkommet I begyndelsen er sproget - antologi om børns sprogudvikling (redigeret af Lotte Salling) og Hvad lærer børn når de fortæller? Børns læring gennem narrativ praksis (Liv Gjems)
Forfattere: Bredtvet kompetencesenter: Unni Espenakk, Jørgen Frost, Bjørgulv Høigaard, Marianne Klem, May-Britt Monsrud og Ernst Ottem Institutt for spesialpedagogikk: Erna Horn, Marianne Klem og Anne-Lise Rygvold Lesesenteret: Liv Engen Statped Vest: Hildbjørg Helle Øvrige: Torhild Kausrud, Marit Molund Koss og Turid Utgård
Forfatter | Unni Espenakk m.fl. |
---|---|
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Læsefærdigheder og skrivefærdigheder |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 6. aug. 2010 |
Sideantal | 159 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 10 |
Vægt | 396 |
Første udgave | 2010 |
Oplagsdato | 6. aug. 2010 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Sprog, udvikling og læring |
ISBN-13 | 9788772815022 |
ISBN-10 | 8772815027 |
EAN | 9788772815022 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | Eva Maria Fredensborg |
Illustreret i farver/sh | Nej |