Sundhedspædagogik i børnehaven
562,50 kr
503
ISBN
9788772815336
Sundhedspædagogik i børnehaven - en redskabsbog til inklusion og anerkendelse
Sundhed handler om andet og mere end løbeture og gulerødder – det handler også om glæde, fællesskab og social trivsel og om selvtillid og selvrealisering. Ikke alle børn har lige gode forudsætninger med hjemmefra for at leve et sundt og godt liv, og det bliver dermed en opgave for daginstitutionen at yde en særlig sundhedspædagogisk indsats over for de børn, der betegnes som udsatte.
Sundhedspædagogik i børnehaven – En redskabsbog til inklusion og anerkendelse er en kopi- og arbejdsbog, der præsenterer en lang række redskaber, som det pædagogiske personale i institutionen kan anvende i et sundhedsfremmende og inkluderende perspektiv. Bogen giver indledningsvis et indblik i relevant baggrundsviden om sundhedsfremme med særligt fokus på udsatte børn, og denne viden sættes i spil i de 16 redskaber med tilhørende refleksionsskemaer. Redskaberne kan blandt andet inspirere det pædagogiske personale til at få øje på udsatte børn og deres ressourcer, at sætte fokus på sociale relationer og børnefællesskaber og ikke mindst at få italesat og ´forstyrret´ egne forudindtagelser og vaner.
Med bogen følger en cd-rom, hvorfra alle redskaber og skemaer kan hentes. Bogen er skrevet af Anette Schulz, der er specialkonsulent, og Ulla Pedersen, der er konsulent, begge ved Videncenter for Sundhedsfremme og Det nationale videncenter KOSMOS.
Om serien Pædagogik og sundhed
Hvordan sikrer man, at sundhed, mad og motion knyttes sammen, og at de sundhedsmæssige tiltag desuden knyttes til det eksisterende pædagogiske arbejde? Hvordan får man det bedste ud af det læringspotentiale, der ligger i det sundhedspædagogiske arbejde? Bøgerne i serien Pædagogik og sundhed tager udgangspunkt i et positivt og bredt sundhedsbegreb, og de anlægger en demokratisk og en holistisk tilgang til sundhedsfremme, hvor sundhed, kost og motion er uadskillelige. De er udarbejdet i samarbejde mellem University College Syddanmark, Videncenter for Sundhedsfremme og Det nationale videncenter KOSMOS og Dafolo.
Hensigten er at give skolers, institutioners og professionshøjskolers sundhedsundervisning og sundhedspædagogik et kvalitativt løft. Serien indeholder både praktiske og teoretiske udgivelser og henvender sig således til både studerende og undervisere på lærer- og pædagoguddannelserne, lærere, pædagoger, pædagogiske konsulenter og andre, der har interesse i sundhed og pædagogik
Sundhed handler om andet og mere end løbeture og gulerødder – det handler også om glæde, fællesskab og social trivsel og om selvtillid og selvrealisering. Ikke alle børn har lige gode forudsætninger med hjemmefra for at leve et sundt og godt liv, og det bliver dermed en opgave for daginstitutionen at yde en særlig sundhedspædagogisk indsats over for de børn, der betegnes som udsatte.
Sundhedspædagogik i børnehaven – En redskabsbog til inklusion og anerkendelse er en kopi- og arbejdsbog, der præsenterer en lang række redskaber, som det pædagogiske personale i institutionen kan anvende i et sundhedsfremmende og inkluderende perspektiv. Bogen giver indledningsvis et indblik i relevant baggrundsviden om sundhedsfremme med særligt fokus på udsatte børn, og denne viden sættes i spil i de 16 redskaber med tilhørende refleksionsskemaer. Redskaberne kan blandt andet inspirere det pædagogiske personale til at få øje på udsatte børn og deres ressourcer, at sætte fokus på sociale relationer og børnefællesskaber og ikke mindst at få italesat og ´forstyrret´ egne forudindtagelser og vaner.
Med bogen følger en cd-rom, hvorfra alle redskaber og skemaer kan hentes. Bogen er skrevet af Anette Schulz, der er specialkonsulent, og Ulla Pedersen, der er konsulent, begge ved Videncenter for Sundhedsfremme og Det nationale videncenter KOSMOS.
Om serien Pædagogik og sundhed
Hvordan sikrer man, at sundhed, mad og motion knyttes sammen, og at de sundhedsmæssige tiltag desuden knyttes til det eksisterende pædagogiske arbejde? Hvordan får man det bedste ud af det læringspotentiale, der ligger i det sundhedspædagogiske arbejde? Bøgerne i serien Pædagogik og sundhed tager udgangspunkt i et positivt og bredt sundhedsbegreb, og de anlægger en demokratisk og en holistisk tilgang til sundhedsfremme, hvor sundhed, kost og motion er uadskillelige. De er udarbejdet i samarbejde mellem University College Syddanmark, Videncenter for Sundhedsfremme og Det nationale videncenter KOSMOS og Dafolo.
Hensigten er at give skolers, institutioners og professionshøjskolers sundhedsundervisning og sundhedspædagogik et kvalitativt løft. Serien indeholder både praktiske og teoretiske udgivelser og henvender sig således til både studerende og undervisere på lærer- og pædagoguddannelserne, lærere, pædagoger, pædagogiske konsulenter og andre, der har interesse i sundhed og pædagogik
Undertitel | en redskabsbog til inklusion og anerkendelse |
---|---|
Forfatter | Anette Schulz, Ulla Pedersen |
Forlag | University College Syddanmark. Kosmos nationalt videncenter |
Indbinding | Spiralryg |
Thema koder | Førskoler og børnehaver |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 10. dec. 2010 |
Sideantal | 150 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2010 |
Oplagsdato | 13. dec. 2010 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Pædagogik og sundhed |
ISBN-13 | 9788772815336 |
ISBN-10 | 8772815337 |
EAN | 9788772815336 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |