Undersøgelse af specialundervisningen i Danmark
95,00 kr
På lager
ISBN
9788777019982
Denne bog rummer den første egentlige dybtgående undersøgelse af specialundervisningen i Danmark.
Undersøgelsen peger på mange paradokser, men det vigtigste fund er, at en række skoler faktisk er i stand til at være meget rummelige. Det kræver imidlertid en fleksibilitet i den almindelige undervisning. Det betyder ikke, at specialpædagogik som et begreb overflødiggøres, tværtimod. Den moderne definition på specialpædagogik bliver, at det er betegnelsen for en pædagogisk virksomhed, der sættes ind for at forhindre en udgrænsning af individer eller grupper af individer på grund af disses forskelligheder. Målet er at tage hensyn til eller ligefrem udnytte menneskelige forskelligheder, og så har vi den rummelige, inkluderende skole – skolen for alle.
Undersøgelsen peger på mange paradokser, men det vigtigste fund er, at en række skoler faktisk er i stand til at være meget rummelige. Det kræver imidlertid en fleksibilitet i den almindelige undervisning. Det betyder ikke, at specialpædagogik som et begreb overflødiggøres, tværtimod. Den moderne definition på specialpædagogik bliver, at det er betegnelsen for en pædagogisk virksomhed, der sættes ind for at forhindre en udgrænsning af individer eller grupper af individer på grund af disses forskelligheder. Målet er at tage hensyn til eller ligefrem udnytte menneskelige forskelligheder, og så har vi den rummelige, inkluderende skole – skolen for alle.
Undertitel | en kvantitativ og kvalitativ redegørelse for situationen på 20.1 området |
---|---|
Forfatter | Niels Egelund |
Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitet |
Thema koder | Specialundervisning |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | AAUF |
Udgivelsesdato | 1. jan. 2003 |
Sideantal | 68 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2003 |
Oplagsdato | 1. jan. 2003 |
Oplag | 0 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788777019982 |
ISBN-10 | 8777019989 |
EAN | 9788777019982 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Sproget kan ikke bestemmes |
Illustreret i farver/sh | Nej |