Dannelsesteori og didaktik
Af: Wolfgang Klafki
297,50 kr
554
ISBN
9788779551961
Den tyske professor i opdragelsesteori og pædagogik Wolfgang Klafki har skrevet en sammenhængende didaktisk teori i moderne dannelsesteoretisk forstand. Bogen udfolder Klafkis grundsynspunkt: At al didaktisk udvikling nødvendigvis må bygge på dannelsesteori. Bogen rummer desuden helt nye didaktiske og metodiske overvejelser om undervisningens gennemførelse i skolehverdagen.
Wolfgang Klafki har i danske pædagogiske kredse fået en lidt usædvanlig status. Han har i levende live med sin teori om den kategoriale dannelse opnået klassikerstatus på linje med Rousseau, Pestalozzi, Fröbel og andre store navne i pædagogikkens historie.
Selv om Klafkis værk bygger på den klassiske åndsvidenskabelige teori, har han indkorporeret centrale aspekter fra nyere pædagogiske retninger i sin kritisk-konstruktive teori.
Med de senere års tilbagevenden til en mere kulturorienteret undervisning og den fornyede fokusering på fagligheden er Klafki efter flere år ´i kulden´ igen kommet ind i varmen. Klafki støtter imidlertid ikke de nykonservative tendenser med den ensidige fokusering på fagene og fagligheden. Han er ikke fagdidaktiker, men almen didaktiker.
I sin videreudvikling af den kategoriale dannelsesteori viser han, hvordan erfaringer har en vigtig placering i al læring, men det er netop på baggrund af værdiorienteringer, der udspringer af etiske normer. Undervisning, der ikke vedkender sig en bagvedliggende dannelsesteori, er for Klafki meningsløs.
Wolfgang Klafki har i danske pædagogiske kredse fået en lidt usædvanlig status. Han har i levende live med sin teori om den kategoriale dannelse opnået klassikerstatus på linje med Rousseau, Pestalozzi, Fröbel og andre store navne i pædagogikkens historie.
Selv om Klafkis værk bygger på den klassiske åndsvidenskabelige teori, har han indkorporeret centrale aspekter fra nyere pædagogiske retninger i sin kritisk-konstruktive teori.
Med de senere års tilbagevenden til en mere kulturorienteret undervisning og den fornyede fokusering på fagligheden er Klafki efter flere år ´i kulden´ igen kommet ind i varmen. Klafki støtter imidlertid ikke de nykonservative tendenser med den ensidige fokusering på fagene og fagligheden. Han er ikke fagdidaktiker, men almen didaktiker.
I sin videreudvikling af den kategoriale dannelsesteori viser han, hvordan erfaringer har en vigtig placering i al læring, men det er netop på baggrund af værdiorienteringer, der udspringer af etiske normer. Undervisning, der ikke vedkender sig en bagvedliggende dannelsesteori, er for Klafki meningsløs.
Undertitel | Nye studier |
---|---|
Forfatter | Wolfgang Klafki |
Forlag | Klim |
Indbinding | Hæftet |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 25. okt. 2002 |
Sideantal | 365 |
Bredde | 154 |
Højde | 220 |
Dybde | 32 |
Vægt | 576 |
Første udgave | 1995 |
Oplagsdato | 1. mar. 2011 |
Oplag | 3 |
Udgave | 2 |
Serie | Pædagogik til tiden |
ISBN-13 | 9788779551961 |
ISBN-10 | 8779551963 |
EAN | 9788779551961 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | ger |
Oversætter | Bjørn Christensen |
Foreword Author | Bent Nabe-Nielsen |
Illustreret i farver/sh | Nej |
Undskyldningskode | 554 | ![]() |
---|---|---|
BoghandelensVaregruppe | Pædagogik, Børn og forældre | ![]() |
EkspeditionsID | 6 | ![]() |
Varetype | 1 | |
Materialekode | Papir-bog | |
EANBeregnet | 9788779551961 | ![]() |
ISBN | 87-7955-196-3 | |
BOPISBN13 | 9788779551961 | |
Bogklubbog | ikke bogklubbog/vare. | |
Subskriptionsbog | ikke subskriptionsbog | |
Er varen til videresalg | Yes | ![]() |
Titel | Dannelsesteori og didaktik | ![]() |
Varetekst | Dannelsesteori og didaktik; Pædagogik til tiden; 14 | ![]() |
Varetekst_Låst | Nej / ikke låst | |
SerieNummer | 14 | ![]() |
Serietitel | Pædagogik til tiden | ![]() |
Originaltitel | Neue Studien zur Bildungstheorie und Didaktik | ![]() |
Titel_Del_Hovedtitel | Dannelsesteori og didaktik | |
Undertitel | Nye studier | |
EkspeditionsVaretekst | Dannelsesteori og didaktik | ![]() |
BookScan-Titel | Dannelsesteori og didaktik; Pædagogik til tiden; 14 | |
Ombyttes | No | |
Kan returneres | No | |
Kædetitel | False | |
Emneord | pædagogik ¤dannelse¤didaktik | |
Forlagstekst | Den tyske professor i opdragelsesteori og pædagogik Wolfgang Klafki har skrevet en sammenhængende didaktisk teori i moderne dannelsesteoretisk forstand. Bogen udfolder Klafkis grundsynspunkt: At al didaktisk udvikling nødvendigvis må bygge på dannelsesteori. Bogen rummer desuden helt nye didaktiske og metodiske overvejelser om undervisningens gennemførelse i skolehverdagen. Wolfgang Klafki har i danske pædagogiske kredse fået en lidt usædvanlig status. Han har i levende live med sin teori om den kategoriale dannelse opnået klassikerstatus på linje med Rousseau, Pestalozzi, Fröbel og andre store navne i pædagogikkens historie. Selv om Klafkis værk bygger på den klassiske åndsvidenskabelige teori, har han indkorporeret centrale aspekter fra nyere pædagogiske retninger i sin kritisk-konstruktive teori. Med de senere års tilbagevenden til en mere kulturorienteret undervisning og den fornyede fokusering på fagligheden er Klafki efter flere år ´i kulden´ igen kommet ind i varmen. Klafki støtter imidlertid ikke de nykonservative tendenser med den ensidige fokusering på fagene og fagligheden. Han er ikke fagdidaktiker, men almen didaktiker. I sin videreudvikling af den kategoriale dannelsesteori viser han, hvordan erfaringer har en vigtig placering i al læring, men det er netop på baggrund af værdiorienteringer, der udspringer af etiske normer. Undervisning, der ikke vedkender sig en bagvedliggende dannelsesteori, er for Klafki meningsløs. | ![]() |
ForlagsNavn | Klim | ![]() |
Note om udgavens oplag | 1. oplag | |
Bibliografisk historie | Tidligere: 1. udgave. 2001¤2. udgave | |
Forfatterefternavn | Klafki | ![]() |
Forfatterfornavn | Wolfgang | ![]() |
Forord | Bent Nabe-Nielsen | |
Illustrator | Joyce Grosswiler | |
Oversætter | Bjørn Christensen | |
Redaktion | Kirsten Krogh-Jespersen, Jørgen Kuhlmann, Andreas Striib | |
MusikGenre | -1 | |
MusikType | -1 | |
Bredde | 154 | ![]() |
Dybde | 32 | ![]() |
Højde | 220 | ![]() |
Vægt | 576 | ![]() |
Indbindingsform | 12 | ![]() |
Sider | 365 | |
LandId | 131 | |
Billede | jpg | ![]() |
Sidste ændring for billede | 2008-07-22 00:00:00 | |
Decimalklasse | 37.01 | |
ThemaKode | JNA | |
ThemaDBC | DBC | |
Hovedfaust | 2 471 910 3 | |
FørsteUdgivÅr | 1995 | |
Oplag | 3 | ![]() |
Udgave | 2 | |
ÅrForSenesteOplag | 2005 | ![]() |
ÅrForUdgave | 2002 | ![]() |
OrdreoptagelseDato | 2011-02-03 | ![]() |
Udgivelsesdato | 2002-10-25 | ![]() |
Udgivelsesland | dk | |
Hovedsprog | dan | |
SprogOriginaludgaven | ger | |
Materialet sprog | dan | |
DagForSenesteÆndring | 2011-04-14 | |
OpdateringsDatoHovedpost | 20030724104852 | |
OprettelsesDatoHovedpost | 20030625 | |
Forlagets hjemsted | Århus | ![]() |
Post status | n | |
Post Type | e | |
Periodicums frekvens | ||
Festskrift | ikke festskrift | |
Periodicumtype | ||
Skønlitterær form | ||
Biografiform | ||
Stor skrift | almindelig skriftstørrelse | |
Bibliografisk kategori | m | |
Udgivelsesstatus | u | |
Katalogiseringsniveau | Katalogisering, selvsyn | |
Generel materialebetegnelse | a | |
Supplerende generel materialebetegnelse | ||
Specifik materialebetegnelse | xx | |
Supplerende specifik materialebetegnelse | ||
Mellemoriginalens sprog | und | |
SprogIResumeer | ger | |
Sprog_I_Undertekster | und | |
Trykkeri | Narayana Press, Gylling | |
Ugefortegnelse | DBF200333 | |
Udgivelsesår | 2002 |
Bøger i samme varegruppe: