Inklusion så det batter
357,50 kr
På lager
ISBN
9788772818559
Inklusion så det batter - Fællesskaber i vuggestue, børnehave og SFO
Hvordan kan inklusion udfoldes i hverdagen og give mening, sådan at vi får vuggestuer, børnehaver og SFO´er med endnu højere pædagogisk kvalitet? I denne antologi giver forfatterne deres bud på, hvordan inklusion i praksis - når vi bevæger os fra vision til virkelighed - netop kan udgøre den afgørende, kvalitative forskel både for det enkelte barn og for fællesskabet.
Antologien er båret af et dobbelt perspektiv på inklusionsopgaven. Som professionel må man have fokus på at tilpasse den pædagogiske kontekst, så alle børn får lige muligheder for at deltage. Samtidig må man have fokus på individets forudsætninger og de eventuelle vanskeligheder, som barnet kan være i, og som kan være en barriere for barnets aktive deltagelse i institutionens fællesskaber.
Forfatterne udgør en bred vifte af praktikere, forskere og konsulenter, der repræsenterer både den særlige specialpædagogiske viden og det almenpædagogiske felt.
Den brede vifte af forfattere er som følger: Bo Clausen, Dorte Damm, Heidi Bak Nielsen, Jørn Nielsen, Pia Engel Pedersen, Jakob Folke Rasmussen, Anette Risager, Dorthe Filtenborg Sørensen, Karen Sørensen og Per Hove Thomsen.
Bogen henvender sig primært til det pædagogiske personale i dagtilbud og SFO, men da inklusion er en fælles opgave for hele børne- og ungeområdet, er mange af bogens bidrag også yderst relevante for skolens ansatte, medarbejdere i PPR, kommunens forvaltning og pædagogiske konsulenter.
På forlagets hjemmeside findes relevante redskaber til den inkluderende pædagogiske praksis.
Hvordan kan inklusion udfoldes i hverdagen og give mening, sådan at vi får vuggestuer, børnehaver og SFO´er med endnu højere pædagogisk kvalitet? I denne antologi giver forfatterne deres bud på, hvordan inklusion i praksis - når vi bevæger os fra vision til virkelighed - netop kan udgøre den afgørende, kvalitative forskel både for det enkelte barn og for fællesskabet.
Antologien er båret af et dobbelt perspektiv på inklusionsopgaven. Som professionel må man have fokus på at tilpasse den pædagogiske kontekst, så alle børn får lige muligheder for at deltage. Samtidig må man have fokus på individets forudsætninger og de eventuelle vanskeligheder, som barnet kan være i, og som kan være en barriere for barnets aktive deltagelse i institutionens fællesskaber.
Forfatterne udgør en bred vifte af praktikere, forskere og konsulenter, der repræsenterer både den særlige specialpædagogiske viden og det almenpædagogiske felt.
Den brede vifte af forfattere er som følger: Bo Clausen, Dorte Damm, Heidi Bak Nielsen, Jørn Nielsen, Pia Engel Pedersen, Jakob Folke Rasmussen, Anette Risager, Dorthe Filtenborg Sørensen, Karen Sørensen og Per Hove Thomsen.
Bogen henvender sig primært til det pædagogiske personale i dagtilbud og SFO, men da inklusion er en fælles opgave for hele børne- og ungeområdet, er mange af bogens bidrag også yderst relevante for skolens ansatte, medarbejdere i PPR, kommunens forvaltning og pædagogiske konsulenter.
På forlagets hjemmeside findes relevante redskaber til den inkluderende pædagogiske praksis.
Undertitel | fællesskaber i vuggestue, børnehave og SFO |
---|---|
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Antologier: generelt, Førskoler og børnehaver |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 29. jan. 2013 |
Sideantal | 180 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 11 |
Vægt | 451 |
Første udgave | 2013 |
Oplagsdato | 29. jan. 2013 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Læring i dagtilbud |
ISBN-13 | 9788772818559 |
ISBN-10 | 8772818557 |
EAN | 9788772818559 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |